BaraElinor

Alla inlägg den 24 mars 2011

Av Elinor - 24 mars 2011 14:20

 

Flickan och skulden - Katarina Wennstam


Jag har läst den här boken ett flertal ggr och jag kommer nog läsa den fler gånger i framtiden oxå.

Det är helt sjukt hur lagen, och hur dess utövare liksom inte stämmer överens. Det finns tydligen kryphål överallt och det gör mig så arg.

Boken är ju om olika fall av Gruppvåldtäkter och man får läsa de olika protokollen från olika rättegångar osv. I vissa fall så stämmer ingenting överens med hur lagen ser ut, man hittar ursäkter som känns som dom kommer från stenåldern. Men det är såhär samhället ser ut, det är såhär det faktiskt går till och jag tycker att något borde göras åt det hela!

Nåt annat som är skrämmande i boken är när hon frågar ungdomar om vad dom tycker är våldtäkt och inte, och deras svar säger en sak, men när de får specifika fall framför sig så tycker dom helt plötsligt någonting annat. De tycker oftast att om tjejen säger nej så betyder det nej och gör han något då så ÄR det våldtäkt. Men sen säger samma personer att det är skillnad om tjejen är full, då får hon ju skylla sig lite själv, eller om hon har kysst mannen under kvällen osv då får hon skylla sig själv för att hon liksom "kåtade upp honom".

Jag fattar inte hur man kan ge tjejerna skulden för något som dom ju egentligen inte har nån makt över och som dom ju verkligen INTE VILL!!


Det är en nyttig bok att läsa, och den är bra skriven, men den väcker starka känslor (iaf hos mig).

:-D

Av Elinor - 24 mars 2011 12:12

 

Jag har ju nämnt några gånger nu att jag grejar med mina böcker. Just nu ser det ut såhär i mitt vardagsrum. :-P Och ändå orkade jag inte släpa fram de två kartonger med böcker som jag har typ i garderoben och så. Och så tror jag att jag får fler böcker med posten idag. Hihi! Känns som nåt av det bästa jag vet. Böcker! Och jag har börjat läsa mina egna böcker igen nu så jag ska försöka få tummen ur rumpan och gå och lämna in lite böcker på biblioteket så jag slipper ha dom bara liggande eftersom jag ändå inte kommer att läsa dom nu. Har ju massor med böcker av mina egna som jag aldrig läst så det känns bättre att börja där. Kommer att komma ett boktips senare idag tror jag, eller ja, tips och tips. Jag kommer skriva någon rad om en bok jag har läst ut helt enkelt. :-D


Måste komma igång med att städa lite oxå, men jag har en dag till med slapp, sen blir det till att köra på. :-D Har så mycket som jag vill göra och då är det väl egentligen bara att köra igång, men ja... seg i starten det är jag!

Men nu ska jag greja med mina böcker igen. Försöka komma på en bra sortering så jag hittar dom när jag vill ha dom. :-)

Av Elinor - 24 mars 2011 08:00


Mitt viktigaste mål är att komma tillbaka helt och fullt till livet. Har varit sjukskriven i så många år nu så det jag verkligen vill är att kunna jobba och försörja mig själv och kunna njuta av livet.


Ett annat mål och en önskning är att jag ska kunna få en hälsosammare livsstil. Gå ner i vikt, lära mig äta normalt, och röra på mig lite mer. Det är oxå viktigt.


Jag drömmer om att öppna upp hela min kreativa förmåga igen och skapa en massa på alla sätt och vis. Och sen är det ett stooooort plus om något av det skulle uppmärksammas eller så. :-D


Det får räcka så så länge... hehe vissa drömmar ska man ju hålla för sig själv tycker jag.

Ovido - Quiz & Flashcards